16. maj 2011

Baudelaire og Ron Zacapa

Berus jer!
Man bør altid være beruset.
Alting beror paa det: det er den eneste Opgave.
For ikke at mærke Tidens skrækkelige Byrde,
der knuser jeres Skuldre og knuger jer til Jorden,
maa I beruse jer uden ophør.


Men i hvad?
I Vin, i Poesi, i Dyd – som I vil.
Men berus jer.


Og dersom det undertiden skulde hænde,
paa et Slots Trapper,
paa en Grøftekants grønne Græs,
i jeres Stues tungsindige Ensomhed,
at I vaagner, og Rusen allerede er taget af eller helt forsvundet,
spørg saa Vinden, Bølgen, Stjernen, Fuglen, Uret,


alt det, som flygter,
alt det, som sukker,
alt det, som rinder,
alt det, som synger,
alt det, som taler,


spørg hvilken Time det er;
og Vinden, Bølgen, Stjernen, Fuglen, Uret vil svare jer:


"Det er Beruselsens Time!
For ikke at blive Tidens mishandlede Trælle, saa berus jer;
berus jer uafladeligt!
I Vin, i Poesi, i Dyd – som I vil."


                                     – Charles Baudelaire, 1867




Naturligvis havde Baudelaire ganske ret – det giver jo sig selv... men, "berus jer!", I hvad?

Se, problematikken er den at min (Jens') Ron Zacapa er ved at være tom. Til den som ikke aner hvad dælen jeg ævler om, så er Ron Zacapa en absolut fortrinlig god 23-års rom. Jeg elsker min Zacapa! Men jeg elsker også variation.. så den store problematik er som følger:
Når Zacapa'en er tom hvad skal jeg monstro ud at investere mine hårdt tjente penge i? Jeg skal have en ny rom, dét foreligger der ingen tvivl om. Men det skal ikke være en Zacapa, for jeg skal også udvide horisonterne. Så hvilken rom skal jeg mon vælge?
Vi skal ikke op i prisklasser over kr. 400 for en flaske... bortset fra dét lytter jeg spændt – uden forventning eller forudfattet holdning – til eventuelle forslag.
Så jeg spørger igen: hvilken rom skal jeg købe???



0 kommentarer: